Undersøkelsen – The Patmos Initiative, lansert av United Bible Societies i samarbeid med Gallup – omfatter 91 000 mennesker i 85 land og avdekker både utfordringer og store muligheter i folks holdninger til Bibelen.
Et gjennomgående funn er at mange mennesker ikke lenger forventer å finne svar på livsspørsmål i kirkene, men søker heller hjelp blant venner, i videoer, podkaster og digitale ressurser.
BCC deltok da den norske delen av rapporten ble lansert av Bibelselskapet; Gud er tilbake – holdninger til Bibelen i dagens Norge.
Bibelhistorier er verdifulle
Flere av landene hvor BCC har aktive menigheter – som Norge, Tyskland, Nederland, Sveits, Frankrike, USA, Brasil og Sør-Afrika – er med i studien. Her peker resultatene på noen tydelige trekk:
- Unge kristne (18–24 år) bruker Bibelen hyppigere enn eldre generasjoner og er mer komfortable med å snakke om tro. 50 % bruker Bibelen ukentlig.
- I Vest-Europa kjenner mange lite til Bibelen, men 70 % mener det er verdifullt at barn lærer bibelhistoriene.
- I USA, Brasil og Sør-Afrika er troen tydeligere synlig i samfunnet, men også her varierer forståelsen av hva Bibelen sier.
Undersøkelsen identifiserer 64 ulike typer bibelbrukere og syv globale troskulturer. Mange uttrykker nysgjerrighet på tro, basert på svarene fra 91 000 personer anslår undersøkelsen at hele 240 millioner ikke-kristne globalt kunne tenke seg å lære mer om Bibelen.
Nøkkelfunn fra Patmos-undersøkelsen
Bibelen blant unge | Unge kristne (18–24 år) bruker Bibelen mer enn eldre grupper |
Global bibelinteresse | 240 millioner ikke-kristne ønsker å vite mer om Bibelen |
Sekularisering i Europa | Over halvparten i deler av Europa har aldri åpnet en bibel |
Neste generasjon | 7 av 10 mener bibelhistoriene er verdifulle for barn |
Tro i det offentlige rom | I land som Brasil og Sør-Afrika er tro tydelig til stede |
Motivasjon for å lese Bibelen | Mange ønsker veiledning i livet og svar på eksistensielle spørsmål |
Utfordring: Likegyldighet | Spesielt i Vest-Europa og sekulariserte land er det stor likegyldighet overfor tro og bibel |
Digitale ressurser blir etterspurt
For kristne trossamfunn er funnene en invitasjon til å være frimodig og respondere på en økende lengsel blant menneskene med å dele det kristne budskapet.
– Vi merker ganske tydelig det som undersøkelsen viser. Den yngre generasjonen er markant mer interessert i Bibelen, det ser vi særlig på nedlastinger av appen vår Bible Kids og på vår engelske Youtube kanal, at følgerskaren øker og øker, sier Christina Nielsen.
Hun er prosjektleder fra BCC Media og deltok i lanseringen av den norske utgaven av rapporten denne uken.
