Bcc.media med eget program for tweens


Fredag hadde bcc.media første opptaksdag for Intro, et nytt TV-program som retter seg mot «tweens»; de som er i fasen mellom barn og ungdom. Nå satser mediestiftelsen på gi denne aldersgruppen et godt tilbud, i et samarbeid mellom ansatte og engasjerte ungdomsarbeidere.


Tekst: Johanne Reiersrud – Foto: BCC 

Det er tidlig fredag ettermiddag på Ryen i Oslo, og Alexander Tombre (28) har tatt fri fra jobben på ingeniørkontoret i Fredrikstad. Nå er han på innspilling med bcc.media, hvor han skal være programleder i et helt nytt program for barn mellom 11 og 14 år.

Studioet er innredet som et slags vloggerstudio, stilrent, men med neonlys og sterke farger. Alexander sitter foran en dataskjerm ved et skrivebord, og snakker til kameraet foran seg.

Å gjøre budskapet interessant og forståelig

I seks episoder utover høsten skal han og en annen programleder ta opp ulike temaer knyttet til tro og forkynnelse, mens animasjonsfilmer forklarer begreper og ord som unge i målgruppen kanskje lurer på. Bibelen er full av bilder og historier som ikke nødvendigvis er en del av en tenårings dagligspråk.

To programledere skal gjennom høsten lose tweens gjennom “Intro” – et program som er ærlig i tonen og tar opp tema som opptar dem. Foto: BCC

– Det er spennende å være med å lage et programkonsept som både er interessant og kanskje gjør evangeliet mer forståelig for denne aldersgruppen. Det kan være utfordrende å forklare det på en enkel måte, men jeg brenner virkelig for de unge, og at dette skal bli noe de får hjelp og glede av, sier Alexander.

Han husker godt hvordan det var å være på denne alderen selv. Da han begynte på ungdomsmøtene som 13-åring kjente han behov for å ta en mer personlig stilling til forkynnelsen enn det han gjorde som barn.

– Selv om jeg ikke forsto alt,  kjente jeg at jeg ville noe mer. Jeg skjønte at det budskapet vi hørte på møtene var et liv jeg ville leve, forteller han.

– Har lenge ønsket å gjøre noe bra for denne aldersgruppa

Trine Sandersen har regi i prosjektet. Hun forteller at bcc.media lenge har ønsket å gjøre noe for denne aldersgruppen. Idéene har blitt til programmet “Intro”, og her er hovedmålet å få frem det kristne budskapet på en enkel måte, forklart med et naturlig og jordnært språk.

– Vi håper å få sagt det på en måte som de fleste ungdommer kan relatere seg til i sin hverdag. Også håper vi jo at programmet blir kult og bra gjennomført, slik at det er noe de unge får lyst til å se. Vi har satset på vlogg-konseptet, og tror at det vil treffe godt med de programlederne vi har fått med oss.

Trine forteller at programlederne er valgt fordi de er engasjerte ungdomsmentorer, som ofte tilbringer tid sammen med målgruppen på fritiden.

– Samtidig er de også unge nok til å ha ferskt i minne hvordan de selv hadde det på samme alder.

Et program som kan samle tweens og mentorer

– BCC har hatt en stor ungdomssatsning de siste årene, og også produsert mye innhold for barn. Søndagsskoleprosjektet er et eksempel på dette. Men gruppa som kalles tweens, som befinner seg midt mellom disse to gruppene, kan nok av og til føle at de sitter litt på et venterom, sier Elise Schøll, som er redaktør for programmet.

Hun forteller at når «Intro» er ferdige til å sendes, oppfordrer de lokalmenighetene til å gjøre kvelden til en skikkelig hyggelig happening for de som er i målgruppen.

– Legg gjerne opp til at disse kan se sendingen i grupper sammen med litt eldre ungdomsmentorer. Episodene sendes i helgene, men ligger online og kan streames når som helst når de først er publisert. Vi håper dette innbyr til å skape fine kvelder sammen, hvor man også kan snakke om det som tas opp i programmet.

I tillegg til sendingene, vil «Intro» også bruke sosiale medier aktivt. Her vil de publisere innhold flere ganger i uken, og vise mangfold av ulike BCC-ungdom, ha små utfordringer og seer-engasjement.

Fra fredagens opptak av “Intro”. Carine Stene er programleder, sammen med Alexander Tombre. Foto: BCC

Vellykket opptaksrunde og snart premiere

Fredag kveld er tre episoder innspilt, og Alexander takker for seg. Sammen med Carine (31) bytter han på jobben som programleder. Selv om rollen har tatt han litt ut av  egen komfortsone, synes han opptakene har gått overraskende bra, med støtte fra regi, prosjektleder og resten av crewet. Underveis har han tenkt på de unge i målgruppa.

– Jeg brenner for ungdommene, og mitt største ønske er at vi klarer å nå inn i hjertene til så mange som mulig.

Nå håper han programmet skal vekke interesse og bidra til å styrke troen hos flere unge.

Trine Sandersen er også veldig fornøyd med dagens innspilling, og gleder seg til å se mottakelsen hos målgruppen. Hun tror de kommer til å lære enda mer om hvordan de kan nå disse best mulig når programmet er ute.

Intro sendes lørdag kveld fra 3. oktober, og vil publiseres fortløpende på brunstad.tv og mediestiftelsens YouTubekanal etter premieren.

Del :
Relaterte artikler