For BCCs medlemmer er det viktig å kunne samles om troen i påskehøytiden. Derfor har hele organisasjonen nå mobilisert for å skape et online arrangement for både voksne, ungdom og barn. Resultatet ble et helt nytt konsept: BCC online.
Tekst: Johanne Reiersrud – Foto: BCC
I år var det ventet over 10.000 deltakere til det internasjonale påskestevnet i BCC. Da situasjonen med spredning av COVID-19 gjorde at stevnet ble avlyst, måtte det tenkes helt nytt. Nå blir det både online påskestevne og påskecamp for ungdommen, i samarbeid med barne- og ungdomsforeningene; Aktivitetsklubben og BUK.
Nytt interaktivt TV-studio gir helt ny seeropplevelse
På bare 20 dager har et nytt interaktivt TV-studio blitt designet og bygget, og her skal hele påskens program sendes fra. Det blir forkynnelse live fra alle verdenshjørner, bønn, sang og musikk, samt aktiviteter som barn og ungdom kan gjøre hjemme.
– Vi snudde oss rundt og har laget et opplevelses-studio som fungerer ved at seeren bruker to enheter samtidig, til å delta i stevnet, sier Arve Solli som er en av studiodesignerne og skal være bildeprodusent i påsken.
90% av studio er bygget av utstyr og komponenter som BCC allerede har, men noen investeringer måtte gjøres i tillegg.
Fakta om studio
- 116 kvadratmeter med LED-skjerm
- Hovedskjermen er i bueform med dimensjonene 26×4 meter
- 2 device-løsning: Seerne følger med på TV og app på mobil
- Seerne kan sjekke inn på interaktivt verdenskart
- Live-bilder fra mange forskjellige lokasjoner
- Funksjoner: talerstol, intervju-setting, presentasjon på LED, og interaksjon med deltakere fra hele verden via nettet
Mange gode krefter har slått seg sammen
– Dette her er starten på noe helt nytt for BCC, både kreativt, teknisk og organisatorisk, forteller Berit H. Nilsen. Hun leder arbeidet i medieavdelingen til daglig.
Medarbeiderne har vært fleksible for å få dette i mål, og mange frivillige har vært engasjert.
– Dette kommer til å få stor betydning for framtiden, og ved å samarbeide og gjøre alt vi kan, så ser vi at det åpner seg store muligheter for oss i denne tiden. Både med tanke på å bygge en plattform som kan samle folk fra mange land via teknologi, og videre til å nå ut til hele verden med evangeliet.
Ruster seg teknisk for å møte den store interessen
Konseptet «BCC Online» ble raskt lansert, og allerede fra uken etter lock-down, var første ekstrasending på lufta. Forrige helg fulgte rundt 12.000 medlemmer fra 50 land med på det som skulle være en testsending før påsken.
– Vi doblet serverkapasiteten vår for å møte behovet, forteller Henning Nilsen, som har ansvar for distribusjonen.
– Vi har opplevd en enorm interesse fra brukerne samtidig med økt belastning som følge av at alle nå sitter hver for seg og deltar i sendingene. Dette har gitt oss noen tekniske utfordringer på veien, men teamet vårt har gjort en imponerende innsats for å løse problemene når de dukker opp. Nå jobber vi med å sikre en god teknisk infrastruktur slik at vi er best mulig rustet for påskens virtuelle samlinger.
Stor giverglede i forbindelse med prosjektet
Berit Hustad Nilsen er opptatt av at engasjementet og investeringene i organisasjonen er i takt med givergleden i organisasjonen:
– Under søndagsmøtet 29. mars la vi Vipps nummer på skjermen og tok opp en kollekt til BCC online, for å få en følelse av hvordan konseptet blir tatt imot. Det kom inn svimlende 2,6 millioner, cirka halvparten fra medlemmer i Norge og halvparten fra utlandet, så det er ingen tvil om at dette er noe medlemmene har tro på og har lyst å støtte opp om.
Kollektresultatet er mer enn en fordobling av det som kommer inn på vanlige stevner, og det før påskens online arrangement har startet.
Ta en titt på utviklingen av det interaktive studioet: