Gate Zero – som er navnet på spillet – har vært en betydelig satsing for BCC Media. Det startet i Norge via spillstudioet Bible X, og målet har vært å utvikle et engasjerende og bibeltro spill som lar spillere utforske hendelsene i Det nye testamentet på en ny og levende måte. Nå flyttes den videre utviklingen av spillet til USA.
Så et enormt potensial
– Det som startet med et lite team i 2020 som utviklet en 3D-modell av templet i Jerusalem for et bibelstudieprosjekt i BCC har vokst til et spillstudio med over 30 utviklere, forklarer Arve Solli. Han har ledet spillutviklingen fra start.
– Unge leser ikke lange tekster lenger, så å reise tilbake i tid på egenhånd er en ekstremt sterk måte å formidle Jesu budskap. For mange vil spillet kanskje bane veien for deres første møte med Jesus, håper Solli.
Denne gründertankegangen vakte oppmerksomhet hos et internasjonalt publikum.
– Da vi oppdaget Gate Zero, skjønte vi umiddelbart at det hadde et stort potensial, fordi det var et spill av høy kvalitet som ble laget for et stort, men underbetjent spillpublikum, sier John Gibson, CEO og grunnlegger av Templar Media.

Fra venstre: Level Designer Gabriel Fuentes, Lead Producer Andy Anderson, Templar Media CEO John Gibson, Game Director Arve Solli og Associate Producer Deb Vedvik. Foto: Privat
Et viktig veivalg
– Vi stod litt i en spagat mellom det som var vår intensjon fra start, og det vi så spillet faktisk kunne bli til, forklarer Solli.
– Det ble et veivalg om dette skulle være et enklere spill kun til bruk for ungdomsarbeidet i BCC, eller om vi skulle utvikle det til et spill som også kunne møte forventningene til et bredere publikum i hele verden, sier Solli.
Han legger til at valget på det siste ville føre til et helt annet nivå på den tekniske kvaliteten, behov for betydelig mer kapasitet og kompetanse, og ikke minst ble det nødvendig å se etter andre finansieringsløsninger.
Dette medførte at videre finansiering av spillet måtte skje også utenfor trossamfunnet, som til da hadde finansiert hele utviklingen.


Man spiller Max, som ved et uhell blir sendt tilbake i tid fra år 2072. I arbeidet med å få tidsmaskinen til å fungere igjen, støter han på hendelser som gradvis vekker både nysgjerrigheten hans og konfronterer ham med alvorlige utfordringer.


Mens han arbeider med å reparere tidsmaskinen, snubler han over noe langt større. Han må ta tilbake den virkelige historien og beskytte den.
Samarbeidet styrker spillopplevelsen
At en profesjonell aktør som Templar Media, med 25 års erfaring i spillbransjen, ønsker å satse på bibelspillet, understreker hvor unikt og lovende konseptet er.
– Med denne overtakelsen kan vi nå bruke all erfaring, støtte og ressurser fra Templar Media til å skape den fantastiske «Entertainment First»-opplevelsen som spillere over hele verden etterspør, forklarer John Gibson i en pressemelding.
Mens Templar Media videre står for finansiering, fremdrift og den kreative utviklingen, er en del av avtalen at BCC fortsatt bidrar til formidlingen av det bibelske innholdet i spillet.
– Dette var et viktig punkt for meg i avtalen, forklarer Solli. – Den sterke kompetansen og lange erfaringen med å formidle innhold fra Bibelen til et ungt publikum, er med å sikre at spillet også har høy innholdsmessig kvalitet.
Han selv og de fleste i teamet blir med videre, nå som spillutviklingen skal ledes fra USA.




Dette innebærer avtalen
Mange medlemmer i BCC har støttet Bible X-prosjektet gjennom gaver og har stort eierskap til prosjektet. Bidraget fra trossamfunnet ligger på over 60 millioner norske kroner, og har vært helt avgjørende for at utviklingen har kommet så langt som den har.
Derfor innebærer avtalen blant annet, at dersom Gate Zero blir en kommersiell suksess, vil BCC få deler av dette utbyttet gjennom royalties. I tillegg får BCC og medlemmene rettighet til å bruke spillet i sitt videre ungdomsarbeid.
En historisk milepæl: Bibelinnhold til millioner av spillere
Avtalen mellom BCC og Templar Media betyr at spillet nå har mulighet til å nå sitt fulle potensial.
– Nå kan millioner av unge over hele verden snart få spennende opplevelser og ha det gøy med det mest innholdsrike og meningsfulle som fins, nemlig Bibelen, sier Arve begeistret.
Han er stolt over at visjonen som startet i Norge blir videreført av en global aktør, og bidrar med kristent innhold som blir lagt merke til i spillverdenen.
På spørsmål om når spillet blir lansert, svarer han:
– Vi har ikke gått ut med en dato enda, men gleder oss til vi kan fortelle det!