Stor teknologi-interesse på BCCs påskecamp

Påskecampen har hatt fullt program i fire hele dager for de ungdommene som har meldt seg på, og i år har aktivitets-tilbudet blitt betraktelig utvidet. Nesten 300 av de 4.500 deltakerne har valgt aktiviteter innen data- og spillteknologi.


Tekst: Lydvor Riksfjord-Andersen – Foto: Randi Hutt

Det første som møter en innenfor dørene er en kafe med hyggelig personale og en fredelig atmosfære. Her står det sofagrupper som man kan slappe av i og være sosiale i. Jeg senker skuldrene.

Jeg orienterer meg kjapt om hvor de forskjellige kursene blir holdt og går mot rommene som holder kurs i robotbygging først. Der møter jeg Simon Ødegård, som er ansvarlig for dette kurset.
Han forteller meg at hver deltaker får utdelt en pakke med robot-deler og program-vare. Deltakerne kan da programmere roboten til forskjellige funksjoner. Rundt i rommet er rundt 10 personer ivrig i gang med byggingen.


Simon Ødegård veileder en av deltakerne i robotbygging, et av 40 tilbud på påskecampen i år. Foto: BCC

Robotbygging for både nybegynnere og viderekomne

To unge jenter sitter dypt konsentrert om å bygge hver sin robot. Jeg spør dem om hva som gjorde at de meldte seg på akkurat dette kurset. – Jeg elsker teknologi sier den ene entusiastisk.

Simon forteller at det er ferdiglaget programvare til roboten, men at man også kan programmere selv. Så her kan alt fra nybegynnere til viderekomne ha noe å bryne seg på.


Disse to jentene elsker teknologi, og var helt klare for å melde seg på robotbygging da det kom opp som en mulighet. Foto: BCC


Her kan prøve seg frem alene, eller med hjelp av en mentor. På robotbyggingen er det flere ledere enn deltakere, som kan lære bort teknologien. Foto: BCC

Kursledere fra Dubai og Bangalore

I naborommet sitter en gruppe meget konsentrerte unge gutter og ser inn i hver sin PC. Simon Schick fra Dubai og Jacob Mathews fra Bangalore, som er ansvarlige mentorer her, forklarer engasjert at de 45 deltakerne lærer om koding og Programmering, som kort fortalt omhandler alle kodene som er byggesteinene i spill og apper som vi bruker daglig.

Jacob Mathews viser meg hvordan man ved hjelp av programmering kan få ting til å skje inne på for eksempel spillet Minecraft. Han gir uttrykk for at det er ekstra fint å møte noen med samme interesse som seg selv og få et fellesskap gjennom disse aktivitetene.


Jacobs Mathews har reist fra India for å delta på påskecamp og lære bort programmering og koding til de unge deltakerne. Foto: BCC 

Ute på gangen møter jeg en av jentene som tidligere satt så konsentrert om robotbygging. Nå har hun bygget og programmert en robot med fire hjul ferdig, og tester ut hvordan den virker og om den reagerer slik hun hadde programmert den. Hun viser meg begeistret hvordan den oppfører seg. Den blinker, svinger og følger de kommandoene hun har programmert den til.

LAN-party med høyt engasjement

Ned tappen og inn til høyre kommer jeg inn i en stor sal. Det er forholdsvis varmt der inne. Her er det satt opp bord på mange lange rekker med nettverkskabler og elektriske ledninger slik at cirka 250 deltakere kan koble seg opp til et skikkelig LAN-party. Rommet er fylt opp av unge mennesker, flesteparten er gutter, jeg ser noen få jenter innimellom.

Det ser ut som alle sitter ganske konsentrert, men når jeg tar meg en tur mellom radene så pågår det mange samtaler, diskusjoner, og det er tydelig at det er mye engasjement og erfaringsutveksling. De aller fleste her inne spiller mot andre deltakere i samme rom, vi nettverket.

– Her kan de utvikle seg og være sosiale innenfor den interessen de har

Vidar Jacobsen er ansvarlig for dette arrangementet, men også erfaren leder i en ungdomsforening for spill- og teknologiinteresserte i lokalmenigheten i Grenland. Han er en rolig person, men når vi begynner å snakke om målgruppen de har arrangert LAN-partyet for, glimter det av ekte engasjement i øynene.

– Det er viktig å møte ungdommene innenfor de interessene de har, påpeker han. Det at de kan være sosiale og engasjerte innenfor den interessen og de evnene de har gjør at de kan utvikle seg og få til noe. Min jobb er å legge til rette slik at de kan møte andre med samme interesse, og skape gode rammer rundt den interessen som de har.

Vidar Jacobsen forteller at de underveis i LAN’et lager turneringer i noen spill som treffer en bred målgruppe, da blir det et skikkelig engasjement rundt dette.


Vidar Jacobsen er ansvarlig for LAN’et, og er ukentlig engasjert i mentorarbeidet for de unge spill-interesserte i lokalmenigheten i Grenland. Foto: BCC

Over 10 deltakere fra Oregon i USA

Deltakerne på LAN’et er fra mange steder i verden, og inne i salen møter jeg en gruppe fra Bergen og en fra Valdres. Og faktisk er det en gjeng på 10-15 personer fra Oregon i USA. En av voksne i gruppa, Phil Graham, forteller at de er fornøyd med arrangementet og hvordan det er lagt opp. – Det er gode muligheter til å være sosiale samtidige som man spiller sammen, også skaper turneringene mye spenning og engasjement, sier han.

Blake Miller har også reist helt fra Oregon og er godt fornøyd med de to dagene som har blitt gjennomført så langt. Midt i en setning blir han avbrutt av klapping og seiersrop fra noen fra Oregon som nå har vunnet en seier og ligger godt an til å vinne hele turneringen.


Forbereder seg på finale: flere turneringer underveis i LAN’et, der siste finale spilles i storsalen på Brunstad sammen med idrettsfinalene. Foto: BCC

Spill-finale i storsalen, side om side med hockey og basket

Det ser ut som konkurranseinstinktet lever i beste velgående også i spill-universene, og deltakerne gleder seg ekstra til finalen som skal holdes i storsalen, når alle ungdommene på påskecampen møtes til finalekveld på Brunstad. Der skal finaler i hockey, basket og dataspill avvikles side om side, med tilhørende ærefulle premieutdelinger til de beste lagene.

Det er tydelig at spill- og teknologi-interessen er stor blant ungdommene som har valgt denne aktiviteten på BCCs påskecamp. Jeg har møtt så mange forskjellige deltakere, og synes det er flott at det legges til rette for et mangfoldig tilbud der unge med mange ulike interesser får blomstre og utvikle seg sammen.


Deltakere fra seks ulike land som har deltatt på programmeringskurset. Foto: BCC


Deltakerne på LAN’et får også prøve spill med VR-briller. Her sammen med mentor Vidar Jacobsen. Foto: BCC


På programmeringskurset treffes 45 deltakere fra mange land ungdommer med like interesser som dem selv, og de kan lære av mer erfarne mentorer. Foto: BCC